Paczkomaty InPost to tylko jedna z wielu metod wysyłki jakie możemy zaimplementować do sklepu internetowego Woocommerce. Cieszy się jednak sporą popularnością, ponieważ dla przeciętnego Kowalskiego paczkomaty InPost są dostępne całodobowo. Koszt wysyłki również jest atrakcyjny co stawia Paczkomaty na solidnym miejscu, jeżeli chodzi o wybór dostawy produktu. Z każdym rokiem przybywa tych urządzeń w Polsce. W 2019 roku firma InPost podała, że postawiony został paczkomat numer 9000, a już 2 lata później liczba ta wynosiła ponad 11 tys. Paczkomat oznaczony tym numerem stanął w Zakopanem. Jeżeli chcesz się dowiedzieć jak przejść proces integracji paczkomatów InPost ze sklepem WordPress to zachęcam Cię do zapoznania się z dalszą częścią wpisu.
Tradycyjnie jest też forma video tego wpisu. Zachęcam również do subskrypcji mojego kanału na Yotubue, ponieważ przynajmniej raz w tygodniu pojawia się nowy film, poradnik z WordPressa.
Na skróty
Paczkomaty – co to jest?
Paczkomaty są to specjalne skrytki pocztowe, ulokowane na terenie całej Polski. Dostęp do nich jest całodobowy. Wyjątkiem od tego jest sytuacja, gdy dany paczkomat znajduje się w galerii handlowej lub innej przestrzeni publicznej, która ma określone godziny pracy. Paczkomat składa się z ekranu do nadawania i odbierania paczek wraz ze skanerem kodów kreskowych oraz ustawionymi dookoła niego skrytek na przesyłki pocztowe. Paczkomaty mogą różnić się szerokością. W miejscach o większym natężeniu ludzi np. przy galeriach handlowych, stawiane są o wiele szersze.
A co z wielkością paczek nadawanych przez paczkomaty? Wyróżniamy trzy rodzaje przesyłek: mała, średnia oraz duża.
- mała – 8 x 38 x 64 cm, koszt 12,99 zł,
- średnia – 19 x 38 x 64 cm, koszt 13,99 zł,
- duża – 41 x 38 x 64 cm, koszt 15,49 zł.
Mamy możliwość również dowolnego konfigurowania przepływu przesyłki. Możemy nadać przesyłkę w paczkomacie na konkretny adres docelowy.
Wtyczka do integracji paczkomatów
Do integracji paczkomatów InPost ze sklepem Woocommerce użyjemy darmowej wtyczki o nazwie WC Poczta (Self Pickup with WooCommerce – InPost Paczkomaty, Polish Post, Żabka and Ruch). Nie będziemy potrzebować żadnego tokena, ani umowy. Wystarczy sama instalacja oraz uruchomienie tej wtyczki na sklepie Woocommerce. Co najważniejsze w tym wszystkim to fakt, że wtyczka jest całkowicie darmowa.
Konfiguracja wtyczki paczkomaty InPost
Po pobraniu oraz zainstalowaniu wtyczki przechodzimy do jej konfiguracji. Wchodzimy zatem do Woocommerce -> Ustawienia i z górnego menu wybieramy Wysyłka. Jeżeli nie mamy dodanej klasy wysyłkowej to oczywiście ją tworzymy dla naszego kraju. W przeciwnym razie klikamy przycisk Edytuj i widzimy teraz wszystkie metody wysyłki w naszym sklepie dla Polski. Wybieramy Dodaj metodę wysyłki i dzięki tej wtyczce mamy możliwość dodania dwóch nowych opcji dostawy:
- InPost Paczkomaty – to o czym jest ten wpis. Po dodaniu tej metody wysyłki mamy możliwość ustawienia dwóch rodzajów punktów odbioru. Pierwszym z nich są to klasyczne paczkomaty, natomiast druga opcja to punkty odbioru paczek. Możemy również ustalić darmową dostawę od pewnej kwoty na zamówieniu. Tak jak wspominałem wcześniej – paczkomaty oferują trzy rodzaje paczek. W ustawieniach tej metody wysyłki możemy dowolnie ustalić opłatę za każdy typ paczki. Dodatkową opcją jest geolokalizacja, która jest opcjonalnie do włączenia. W przypadku jej działania, system dobierze nam na podstawie naszej lokalizacji najbliższy paczkomat lub punkt odbioru paczek.
- Poczta Polska – jeżeli chcemy umożliwić klientom nadanie paczki do punktów takich jak: Żabka, Lewiatan, Poczta Polska, to należy dodać właśnie tę metodę wysyłki. Oczywiście punktów odbioru jest w tej wtyczce o wiele więcej. Możemy też ustawić darmową wysyłkę przy jakiejś kwocie na zamówieniu.
Wtyczka paczkomaty w praktyce
Przy wybieraniu opcji dostawy mamy teraz możliwość nadania paczki do paczkomatu InPost. Po wybraniu tej opcji pojawia się mapa z zaznaczonymi paczkomatami oraz punktami odbioru paczek. Dodatkowo na górze okna możemy wpisać nasze miasto oraz wybrać wygodnie miejsce docelowe paczki.
Po złożeniu zamówienia przez klienta, na adresy mailowe przychodzi stosowna informacja. Są tam szczegóły miejsca, do którego nadaliśmy paczkę.
W zakładce zamówienia w panelu administracyjnym WordPressa, również mamy informację o tym, do którego paczkomatu kierowana jest przesyłka.
Jeżeli masz problemy z działaniem wtyczki lub jakieś pytania, śmiało pisz na maila: kontakt@zrobiestrone.pl.